RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Mata pelajaran : Pendidikan Agama Islam
Kelas : 4 Mawar
Tarikh : 4 November 2011
Masa : 8.45-9.45pagi
Bilangan murid : 24 orang
Bidang Pelajaran : Ibadah
Tajuk : Bersuci Daripada Najis
Hasil Pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
Aras 1
Menyatakan pengertian bersuci dan pengertian najis dengan betul
Aras 2
Menyatakan jenis-jenis najis berserta contoh-contohnya.
Aras 3
Mengkatagorikan benda najis dan bukan najis.
Mengkatagorikan benda najis dan bukan najis.
Kemahiran Berfikir : 1.Membanding- beza
2.Mencirikan
3.Menjana idea
4.Mengumpul dan mengelas
Konsep/Prinsip : Tubuh badan, pakaian dan persekitaran.
Penerapan nilai : 1. Kerjasama
2. Bersungguh-sungguh
3. Patuh kepada arahan.
4. Menjaga kebersihan
Bahan sumber : Slaid, laman sesawang,, benda maujud, Carta, LCD dan Lembaran kerja.
Pengetahuan sedia ada : 1.Murid biasa melihat benda-benda najis pada tempat, pakaian dan
persekitaran,
2.Murid biasa melakukan perbuatan bersuci melalui tunjuk ajar ibu Bapa
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pembelajaran dan pengajaran | Kaedah | BBM/ KBKK/ Nilai | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||||
Permulaan/ Mencungkil idea. (5 minit) | Set induksi Menayangkan slaid gambar-gambar jenis-jenis air. . | Guru menyoal murid berpandukan slaid gambar. 1.Sebutkan jenis-jenis air yang kamu lihat pada skrin yang sedang ditayangkan. 2.Siapakah yang mencipta sungai dan sebagainya. 3. Bagaimana cara kita bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah? 4. Nyatakan faedah air kepada manusia dan mkhluk Allah yang lain. | -Murid melihat gambar yang ditayangkan dan menjawab soalan guru. -Wakil murid membuka kotak yang berisi alat-alat untuk bersuci serta menyebut dan diikuti oleh mu. | Strategi/ Teknik: Penyoalan seluruh kelas berdasarkan tayangan slaid. | Sumber pengajaran: § Komputer § Slaid PP KBKK: § Menerangkan sebab Sikap saintifik dan nilai murni: § Penglibatan aktif § Bersyukur |
Langkah 1. (10 minit) | Erti bersuci membersihkan tubuh badan, pakaian dan persekitaran daripada najis dan hadas. Erti najis -Benda-benda kotor pada hukum syarak yang boleh menyebabkan solat tidak sah. Contoh-contoh najis: Tahi Darah Arak Muntah | Guru meminta murid membaca pengertian bersuci dan pengertian najis serta memberi penerangan kepada murid-murid.. | Murid membaca pengertian bersuci dan pengertian najis. Murid mendengar penerangan guru Murid memberi respon. | Strategi/ Teknik: Menerang | BBM: Power point pengertian bersuci dan najis Nilai murni: Patuh kepada arahan. KBKK Mengumpul dan mengelaskan |
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pembelajaran dan pengajaran | Kaedah | BBM/ KBKK/ Nilai | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||||
Langkah 2. (15 minit) | Jenis-jenis najis. 1.Mughalzah 2.Mutawasitah 3.Mukhaffafah Contoh-contoh Najis: 1.Najis babi dan anjind 2.Tahi,darah,air kencing, muntah arak, nanah,bangkai. 3.Air kencing kanak-kanak lelaki yang berumur tidak lebih 2 tahun dan tidak makanatau minum selain susu ibunya. | Guru memberi penerangan jenis-jenis najis.. Guru memberi penerangan tentang aktiviti berkumpulan yang akan diadakan. Guru meminta murid- Murid berbincang di dalam kumpulan berkaitan jenis-jenis najis dan contoh najis.. Guru meminta murid-murid membentangkan hasil perbincangan. Guru meminta murid membaca secara kelas,kumpulan dan individu. Guru memberi hadiah dan cenderahati kepada kumpulan yang menghasilkan hasil kerja yang baik. | Murid memberi perhatian terhadap penerangan guru . Murid memberi respon. Murid menjalankan aktiviti yang telah diarahkan. Murid-murid di dalam setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan di dalam kumpulan. Murid-murid menerima hadiah tersebut dan berminat untuk mengikuti aktiviti itu semula pada masa akan datang. | Strategi/ Teknik: Penerangan. Perbincangan | BBM: Laman sesawang yang dimuat turun Kertas mahjong White board maker pen Hadiah atau cenderahati KBKK Menciri- kan Menjana idea Nilai Kerjasama Hormat menghormati |
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pembelajaran dan pengajaran | Kaedah | BBM/ KBKK/ Nilai | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||||
Langkah 3. (10 minit) | Alat-alat bersuci. 1.Air 2.Tanah 3.Benda-benda yang kesat seperti batu, kayu, tisu, daun dan batu | Guru mempamerkan kepada murid alat-alat bersuci. Meminta murid menyebut alat bersuci yang dipemerkan oleh guru menggunakan slaid dan bahan maujud. Bersoal jawab: 1. Apakah najis yang boleh disucikan menggunakan air? 2. Tanah digunakan untuk menyucikan najis. Apakah najis itu? 3.Benda-benda yang kesat digunakan untuk menyucikan najis. Bilakah masa sesuai benda=benda kesat digunakan untuk bersuci? | Murid melihat slaid tersebut. Murid melaksanakan arahan guru dan memberi respon. Murid menjawab soalan tersebut. | Strategi/ Teknik: Menerang Penyoalan. | BBM: LCD Nilai murni: Bekerja sama. Bersih Bersyukur Mendengar arahan KBKK Membezakan |
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pembelajaran dan pengajaran | Kaedah | BBM/ KBKK/ Nilai | ||
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||||
Langkah 4. Penilaian Aplikasi idea. (15 minit) | Latihan: a.Susun semula pengertian bersuci dan pengertian najis serta tulis diruang yang disediakan. b. Tuliskan najis atau bukan najis pada pernyataan-pernyataan berikut. 1. darah ….. 2.tahi mata… 4.air mata air 5.air kencing kucing 6.tanah lumpur 7.peluh 8.bangkai ikan 9.tahi kambing c.Senaraikan 5 contoh-contoh najis. 3.Tuliskan najis mughalazah, najis mutawasitah, najis mukhafafah berpandukan gambar. 4.Tuliskan alat-alat bersuci dalam ruang yang disediakan. | Guru mengedarkan kertas lembaran kerja. Guru memberikan arahan dan menerangkan kepada murid. | Murid mendengar arahan guru. Murid menjawab soalan Menghantar hasil kerja yang dibuat. | BBM: Lembaran kerja. |
Langkah/ Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pembelajaran dan pengajaran | Kaedah | BBM/ KBKK/ Nilai | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||||
Refleksi/ Penutup. (5 minit) | Pengertian bersuci dan pengertian najis. Jenis-jenis najis Contoh-contoh najis. Alat-alat bersuci | Guru menyoal secara lisan berkaitan isi pelajaran kepada semua murid. | Murid menjawab secara beramai-ramai. | Strategi/ Teknik: Penyoalan | Nilai: Cintakan kebersihan |
No comments:
Post a Comment